Hukuman Dalam Hadis Tentang Perintah Shalat

(Tinjauan Sosiologi dan Psikologi Pendidikan Islam)

  • Mahfud Mahfud Sekolah Tinggi Agama Islam Alif Laam Miim Surabaya
Keywords: Hadith, Sociology, Prayer Command

Abstract

The problem of moral decline and behavioral changes of students both in social and psychological settings is the reason for this research. Children's lack of attention to religious norms often occurs in the global society. At the same time, technological advances have not only brought positive impacts but also negative impacts where parents often forget the moral messages that must be carried out in religious life. Law enforcement for the sake of child discipline has the same tendency between personal matters and religious interests. As a result, children often become victims of violence in the family and forget the responsibility of forming children with Islamic personalities. Part of the problem is the lack of understanding of the content of the hadith regarding the obligation of parents to educate their children to pray. How is the model of punishment contained in the hadith about the command to pray. How to review the sociology and psychology of Islamic education about the punishment model contained in the hadith about the command to pray.

References

Abdullah, Adil Fathi. Pahami Anak Anda Anda Akan Sukses Mendidiknya, Terj. Imam Awaluddin. Jakarta: Al-Kautsar, 2005.
Ahmadi, Abu. Sosiologi Pendidikan. Jakarta : Reneka Cipta,2007
Arifin, M.. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta : Bina Aksara, 1987.
Aly, Hery Noer. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Logos, 1999.
——————dan Munzier. Watak Pendidikan Islam. Jakarta: Friska, 2000.
Arief, Armai. Pengantar Ilmu Metodologi Pendidikan Islam. Jakarta: Ciputat Pers, 2002.
Arifin, HM. Kapita Salekta Pendidikan (Islam dan Umum). Jakarta: Bumi Aksara, 2000.
Asnawi, Muhammad. Qur’an Hadits Untuk MA Kelas X. Semarang: Gani dan Son, 2004.
Amsyari, Fuad. Islam Kaffah, Tantangan Sosial dan Aplikasinya di Indonesia. Jakarta: Gema Insan Press, 1995.
Daradjat, Zakiah. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara, 1996.
Dawud, Abu. Terjemahan Sunan Abu Dawud. Terj. Bey Arifin dan A. Syinqithy Djamaluddin. Semarang: Asy-Syifa, 1992.
DEPAG. Al-Qur’an dan Terjemahannya. Semarang: Effhar Offset, 1993.
Dimas, Muhammad Rasyid. Mempengaruhi Jiwa dan Akal Anak, Mempengaruhi Jiwa dan Akal Anak. Terj. Umma Farida. Jakarta: Al-Kautsar, 2005.
Dariyo, Agoes. Psikologi Perkembangan Anak Tiga Tahun Pertama. Bandung : Retika Aditama, 2007.
Husain, Abdurrazak . Hak dan Pendidikan Anak dalam Islam. Jakarta: Fikahati, 1992.

Hurlock, Elizabeth B. 2004. Psikologi Perkembangan Jilid 1 & 2. Jakarta: Erlangga
Hadi, Sutrisno. Metodologi Research I. Yogyakarta: Andi Offset, 2001.
Muhammad Syamsul Haq, Abu Thayyib. A’unul Ma’bud, Syarah Sunan Abu Daud, Juz II. Beirut : Daar al-Fikr, t.th.

Mudzhar, M. Atho. Pendekatan Studi Islam dalam Teori dan Praktik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1998

Munandar, Utami. Selain Cerdas Anak Perlu Kreatif. Jakarta: Binarupa Aksara, 1984.
Majid, Abdul., dan Dian Andayani. Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi (Konsep dan Implementasi Kurikulum 2004). Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004.
Marimba, Ahmad D. Pengantar Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: Al-Ma’arif, 1981.
Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdayarya, 1998.
Mudyahardjo, Redja. Filsafat Ilmu Pendidikan Suatu Pengantar. Bandung: Rosdakarya, 2002.
Mutamam, Hadi. Hikmah Dalam Qur’an. Yogyakarta: Madani Pustaka Hikmah, 2001.
Nasotion, Harun. Islam Ditinjau dari Berbagai Aspeknya. Jakarta: UII Press, 1985.
Nawawi, Imam. Kasyifatu As-Saja (Syarah Safinat An-Naja). Semarang: Toha Putra, 1986.
Nahlawi (al), Abdurrahman. Pendidikan Islam di Rumah, Sekolah dan Masyarakat. Jakarta: Gema Insani Pers, 1995.

——————————–.Prinsip-Prinsip dan Metoda Pendidikan Islam dalam Keluarga, di Sekolah dan di Masyarakat. Bandung: Diponegoro, 1992.
——————————–.Prinsip-Prinsip Metode Pendidikan Islam. Bandung: Al-Ma’arif, 1987.
Nizar, Samsul. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Ciputat Pers, 2002.
Nuri, Amat. Ilmu Pendidikan (Pengantar Perkuliahan). Purwokerto: STAIN Purwokerto, 2003.
Nata, Abuddin. Akhlak Tasawuf. Jakarta :Raja Grafindo Persada, 2006.
Partowisastro, Koestoer . Dinamika Psikologi Sosial.(Jakarta : Erlangga, 1983.
Quthub, Muhammad. Sistem Pendidikan Islam. Terj. Salman Harun, Bandung: Al-Ma’arif, 1993.
Quthub, Sayyid. Tafsir Fi Dzilalil Qur’an, di Bawah Naungan Al-Qur’an, Jakarta: Gema Insani Pers, 2003.
Rahman, Jamaal ‘Abdur. Tahapan Mendidik Anak. Terj. Barun Abubakar Ihsan Zubaidi. Bandung: Irsyad Baitus Salam, 2005.
Rusdi, Abidin. PemikiranAl-Ghazali Tentang Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1998.
Saleh, Abdurrahman. Teori-Teori Pendidikan di dalam Al-Qur’an, Terj. HM. Arifin dan Zainudin. Jakarta: Rineka Cipta, 2005.
Syah, Muhibbin. Psikologi Pendidikan Suatu Pendekatan Baru. Bandung: Rosda Group, 1995.
Tohirin. Psikologi Pembelajaran PendidikanAgama Islam. Jakarta : PT RajaGrafindo Persada, 2005.
Tafsir, Ahmad. Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2001.
Published
2022-02-08
How to Cite
Mahfud, M. (2022). Hukuman Dalam Hadis Tentang Perintah Shalat. FATAWA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 146-160. https://doi.org/10.37812/fatawa.v2i1.407