Pendekatan Kecerdasan Majemuk Dalam Pembelajaran Agama Islam

(Sebuah Inovasi Pendidikan di SMA Al-Azhar Menganti Gresik)

  • Muhammad Mahfud STAI Al-Azhar Menganti Gresik
  • Rahmat Rudianto STAI Al-Azhar Menganti Gresik
Keywords: learning innovation, multiple intelligences, Islamic religion lesson

Abstract

Learning innovation is really needed in learning considering the intelligence possessed by a child is very diverse. This study wants to describe the religious learning innovation program carried out by Al-Azhar Gresik High School with a multiple intelligence approach. The research method used is qualitative research with a phenomenological-anthropological approach with data collection techniques in the form of structured interviews, participatory observation and documentation and data analysis used is descriptive analysis of Miles and Huberman. The results showed that innovation was carried out in five stages, namely introduction, persuasion, decision, implementation, and confirmation. The implementation of this innovation is carried out by means of a strategic plan, act, and evaluation.

References

Abidin, Zainal. "Pengembangan kecerdasan majemuk (multiple intelligences) di madrasah." Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 3.2 (2017): 120-131.
Armstrong, Thomas, 7 Kinds of Smart: Menemukan dan Meningkatkan Kecerdasan Anda Berdasarkan Teori Multiple Intelligences, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2002.
_________, Setiap Anak Cerdas: Panduan Membantu Anak Belajar dengan Memanfaatkan Multiple Intelligence-nya, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2005.
__________, Sekolah Para Juara: Menerapkan Multiple Intelligences di Dunia Pendidikan, Bandung: Kaifa, 2004.
Amir,Almira.(2013). “Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Kecerdasan Majemuk.”Logaritma,1(1), 1-14
Efendi, Agus, Revolusi Kecerdasan Abad 21: Kritik MI, EI, SQ, AQ, dan Successful Intelligence atas IQ, Bandung: Alfabeta, 2005.
Fadilah, Risydah. "Pendidikan Islam Dan Kecerdasan Majemuk (Multiple Intelligence)." AL-IRSYAD 9.2 (2019).
Gardner, Howard, Frames of Mind, Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for The 21stCentury, New York: Basic Books, 1973.
_________, Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for The 21stCentury, New York: Basic Books, 1999.
_________, Multiple Intelligences: Kecerdasan Majemuk, Teori dalam Praktek,terj. Alexander Sindoro,Batam: Interaksara, 2003.
Maarif, Muhammad Anas, and Eka Deni Sulistyanik. "Pengembangan Potensi Peserta Didik dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Kecerdasan Majemuk (Multiple Intelligence)." Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam 4.2 (2019).
Maarif, Muhammad Anas, Muhammad Husnur Rofiq, and Nur Silva Nabila. "Pendidikan Pesantren Berbasis Multiple Intellegences (Kecerdasan Majemuk)." Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education 1.1 (2020): 1-19.
Machali, Imam. "Dimensi Kecerdasan Majemuk Dalam Kurikulum 2013." INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan 19.1 (2014): 21-45.
Mahfud, Muhammad. "Strategi Pembelajaran PAUD Berbasis Kecerdasan Majemuk di KB-RA Al-Azhar Gresik." AT-THUFULY: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini 1.1 (2020): 49-65.
Noveradila, Shinta.(2015).“Alat Permainan Edukatif Untuk Meningkatkan Kecerdasan Logika Matematis Anak Usia Dini”, Jurnal Sarjana Seni Rupa dan Desain, 1, 1-7.
Setiawan, Adib Rifqi. "Literasi Saintifik Berdasarkan Kecerdasan Majemuk dan Motivasi Belajar." Media Penelitian Pendidikan: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran 13.2 (2019): 126-137.
Sholeh, Khabib. "Kecerdasan Majemuk Berorientasi pada Partisipasi Peserta Didik." Pustaka Pelajar, 2016.
Syarifah, Syarifah. "Konsep Kecerdasan Majemuk Howard Gardner." Sustainable 2.2 (2019): 176-197.
Published
2021-12-31
How to Cite
Mahfud, M., & Rudianto, R. (2021). Pendekatan Kecerdasan Majemuk Dalam Pembelajaran Agama Islam. FATAWA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 183-198. https://doi.org/10.37812/fatawa.v2i1.424